سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت را از هرکس که آن را برایت آورد بگیر و به آنچه می گوید بنگر و نه آنکه می گوید . [امام علی علیه السلام]

نوشته های روزمره

 
 

علم و ورزش

 اثر ورزش در جلوگیری از بیماریها 

 قسمت سوم

ورزش و فشار خون بالا (قاتل خاموش)


فشار خون بالا یا هیپرتانسیون به دلایل مختلف فرهنگی، اقتصادی و نژادی و نوع رفتارهای ما و یا حتی عوامل ژنتیکی بستکی دارد. فشار خون بالا در جوامعی که نمک در رژیم غذایی آنها از سطح بالایی برخوردار است بسیار دیده می شود. البته این تنها دلیل نمی تواند باشد همانطورکه بعضی از ما می توانیم نمک بسیاری مصرف نماییم و مشکلی هم بعنوان فشار خون نداشته باشیم . از دیگر عوامل تشدید کننده فشار خون می توان به وراثت، استعمال دخانیات، مصرف الکل، استفاده از قرص های ضد بارداری و ... اشاره کرد. از ضررهایی که به علت فشار خون بالا به بدن وارد می شود می توان به بیماریهای قلبی ـ عروقی، سکته های مغزی، بیماریهای کلیوی، تصلب شرایین و ... اشره نمود. اما آیا ما غیر از مراجعه به پزشک و درمان دارویی چه کاردیگری می توانیم انجام دهیم؟

"درمان توسط ورزش". اما چه ورزشی و به چه میزان ؟

جالب است که بدانید تمرینات با فشار کم ولی طولانی نسبت به ورزشهای پرفشار و کوتاه اثر بسیار مطلوبی در کاهش فشار خون دارد . ولی افرادی که در آنها فشار خون بسیار بالاست باید قبل از ورزش حتما درمان دارویی را آغاز نمایند و در ادامه ورزش را نیز به آن اضافه نمایند.

بهترین نوع ورزش برای افراد مبتلا به فشار خون یا افرادی که سعی می کنند در آینده دچار آن نشوند ورزشهای هوازی است. برای شروع از ۱۰ دقیقه پیاده روی یا دوی آرام در ۳ روز هفته شروع می کنیم. باید هر هفته ۲ تا ۴ دقیقه به زمان اضافه نمائیم تا مدت تمرین ما ۴۰ تا ۶۰ دقیقه افزایش یابد. پیاده روی کم هزینه ترین و قابل دسترس ترین فعالیت ورزشی محسوب می گردد. در ادامه می توانیم شنا یا دوچرخه سواری ثابت یا متحرک را به آن اضافه نمائیم که این ۴۰ تا ۶۰ دقیقه تمرین از تنوع بهتری برخوردار گردد. نکته اساسی در نوع تمرین های ما این این مطلب است که نباید شدت و فشار تمرین را افزایش دهیم. نرم و آهسته به جلومی رویم ولی استمرار در آن نباید فراموش شود. اینجانب بارها با افرادی برخوردار داشته ام که به علت ناراحتی های قلبی و یا عمل های جراحی مربوط به قلب از بعضی نارسایی ها رنج می بردند که پس از حدود دو سال ورزش مستمر که شامل همین فعالیتها و یا کمی بیشتر می شد توانستند به زندگی عادی برگردند و توانایی های از دست رفته خود را باز یابند.   



 
لیست کل یادداشت های وبلاگ?
 




بازدیدهای امروز: 1  بازدید

بازدیدهای دیروز:4  بازدید

مجموع بازدیدها: 7234  بازدید


» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «