سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بازگرداندن خشم با بردباری، نتیجه دانش است . [امام علی علیه السلام]

نوشته های روزمره

 
 

علم و ورزش

 اثر ورزش در جلوگیری از بیماریها 

 قسمت اول

در دنیای امروز زندگی بشر دستخوش تغییرات اساسی گردیده و زندگی کم تحرک و بدور از پویایی، مصرف مواد غذایی پر چرب و پرقند،آلودگی های زیست محیطی و خیلی دیگر از مسائل بدن ما در مواجهه با بیماریهای گوناگون آسیب پذیرتر از گذشته نموده است. در گذشته ما کمتر با این مسائل درگیر بودیم ولی امروز یا توان تغییر در نوع زندگی خود را نداریم و یا خودمان بعلت عدم آگاهی صحیح از این عواقب به آن دامن می زنیم. باید به این نکته توجه کرد که اگر یک فرد در طول زندگی خود تلاشی در جهت تغییر رفتارهای خود بعمل نیاورد دیر یا زود چوب اشتباهات خود را خواهد خورد و این رفتار پرخطر (عدم تحرک کافی) در نهایت منجر به ضعف و ناتوانی و عدم رویارویی با بیماریهای گوناگون خواهد شد. البته غیر از بعضی بیماریها که ریشه ژنتیک دارد و یا بعلت بعضی نارسایی های مادرزادی بوجود می آید می توان به جرات گفت که می توان با کمی برنامه ریزی حرکتی مناسب به سلامت بدنی مطلوب دست یافت. در این نوشته که اولین قسمت از سری مباحث "علم و ورزش" است، از دید علمی اثر ورزش در جلوگیری از بعضی بیماریها را مورد بحث و بررسی قرار خواهم داد(سعی خواهم کرد که به فراخور توان خویش بحث هایی را در هر قسمت از علم و ورزش مطرح نمایم که باعث شناخت علمی تر ما از ورزش گردد). امیدوارم با پیگیری این مباحث کمی دید خود را نسبت به ورزش بهبود ببخشید و با نگاهی نو به آن بنگرید.

می دانیم که بدن در مقابل میکروبها به دو طریق دفاع می کند. یا دفاع مستقیم که میکروبها را از بین می برد و یا دفاع غیر مستقیم که در اثر مایه کوبی (واکسیناسیون) حاصل می گردد. دفاع مستقیم وقتی می تواند موثر باشد که بدن قوی وسالم بوده وتمام ارگانها هم آهنگ کار کنند. در این صورت میکروبها در همان مرحله اول ورود به بدن و یا بلافاصله بعد از آن بین می روند. در رویارویی با یک بیماری و ورود میکروب به بدن، وقتیکه میکروبی بتواند سد دفاعی بدن را بشکند و داخل بدن گردد سایر اجزاء بدن نیز شروع به فعالیت می نمایند. فعالیت مغز استخوانها افزایش می یابد و مقدار گویچه های قرمز بیشتر می گردد. حرارت عمومی بدن(تب) افزایش می یابد و گاهی بعلت این حرارت میکروبهای زیادی از بین می روند.

حال اگر بدن ضعیف باشد، قدرت دفاعی بدن کاهش می یابد و بیماری به سادگی بر ما غلبه می کند. ورزش نه تنها بدن را تقویت می کند بلکه خود از بعضی بیماریهای میکروبی جلوگیری می کند. مثلاً : کلسترول و یا قند اضافی در خون باعث ناراحتی هایی در بدن می شود که بوسیله ورزش تا حدود زیادی از بین رفته و از عواقب منفی آن نیز جلوگیری می شود.

ادامه دارد .....               



 
لیست کل یادداشت های وبلاگ?
 




بازدیدهای امروز: 5  بازدید

بازدیدهای دیروز:4  بازدید

مجموع بازدیدها: 7238  بازدید


» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «